fredag 22. juli 2022

Sommerpikene er ikke det de en gang var


 I 1972 var jeg nok ikke på Elverhøy. Mor mi var litt streng sånn. Men året etter var jeg på plass. Så holdt jeg det gående på Elverhøy til 1979. Da fikk jeg endelig skikkelig napp. Ei lettlurt jente fra Farsund dukket opp og lot seg forføre av skikkelige Egersund-moves på dansegulvet. Hun har ennå ikke reist hjem igjen. 

Men altså - Sommerpiken. Det virker som steinalderen å tenke på Sommerpiken. Jeg ser ennå for meg juryen som gikk rundt på Elverhøy og lette etter de vakreste jentene. Artikkel i Aftenbladet er fra 1972. Den ene - Margunn Ueland - ble mye seinere min kollega i Stavanger Aftenblad. Margunn var en veldig kjekk kollega, men jeg må innrømme at jeg ikke helt forbinder henne med miss-konkurranse. (Men vakker er hun både innvendig og utvendig).

7500 mennesker var innom Elverhøy i 1972. Det er jo et enormt tall. Dagens festivaler har ikke slike tall. Einar Kielland, og Fritidsklubben som sto bak det hele, knekket en kode som traff "alle". Her kan det være noe å lære (selv om tida selvsagt er veldig annerledes nå). 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar