søndag 28. august 2022

27. august 2022 ble en historisk dag i Egersund

Elverhøy, denne legendariske holmen i Lundene, som har samlet folk i langt over hundre år, ble denne lørdagen samlingssted for Pride.


Det er ikke ofte vi får være med på noe historisk. Lørdag 27. august 2022 var en slik dag i Egersund. Da ledet prost Ingun regnbuemesse i en nesten fullsatt kirke. Jeg har aldri sett noen gråte i kirken min, og det er en kirke der jeg er både døpt og konfirmert, men denne dagen gråt folk så tårene rant. Til og med den dyktige vokalisten Grude sleit med å komme seg gjennom sangen. Hvorfor? Vi gråt selvsagt fordi det ble skrevet historie. Prost Ingun ba om unnskyldning for kirkens holdning til likekjønnede opp gjennom historien, noe som er sterk kost når vi kjenner kirkens historiske skyggeside. I tillegg vet vi at hun nå vil vie alle som ønsker det uten å skjele til legning. Også det er historisk. 

Det har ligget kirke på Hedningholmen siden vikingtiden. Lørdag 27. august 2022 kommer til å skrive seg inn i den tusenårige kirkehistorien med fargestifter. 

Så fortsatte Pride med tog og fest på Elverhøy. Noen utenbysfolk tror kanskje at Egersund er en mørk plett på "det sorte fastland", men nei, slik er det ikke. Jeg har alltid hevdet at toleranse-nivået er hakket høyere her enn i tilsvarende småbyer. Årsaken tror jeg er den tidligere institusjonen Bakkebø som lærte oss egersundere at mennesker kommer i svært mange varianter. 

Er byen samstemt om denne revolusjonen? Nesten, tror jeg. Selvsagt piper det fra enkelte horn på veggen, men når vi forlanger toleranse fra de som ikke vil tolerere likekjønnede ekteskap, må vi tolerere at de ikke klarer å slippe taket i det som har vært. Sånn er det bare. 







 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar