onsdag 13. mars 2024

Jeg fant, jeg fant. Denne singelplate med Stavangernsemblet har en helt spesiell historie. Det har jeg blogget om. Hvis du vil se hele bloggen så finnes den på www.klippenberg.no


 I dag har jeg solgt alle vinylplatene mine, rubbel og bit av soundtracket til liv mitt på 1970- og 1980-tallet. Jeg ble skikkelig overrasket. Trodde ingen var interessert i den gamle raben, men der tok jeg feil. 

Singelen (bildet) beholdt jeg. Historien er denne: Jeg hadde hørt en singel av en gruppe som kalte seg Stavangerensemblet. Plata kom 19. desember 1978 og jeg hørte Nyttårsaften liggende på gulvet på en fest i Strandgaten, Egersund. Jeg var rystet. "Kan kje finna fingen" var så utrolig bra, men det mest utrolige var at gruppa kom fra Stavanger.

Jeg bodde i Drammen på den tiden og skrev brev til Anders Bry, gitaristen i ensemblet, og ba om å få kjøpe plata. Han sendte den i posten til meg. Plata har ikke cover. Det var sikkert for dyrt. Selskapet var sikkert noe de fant på for anledningen, "Stålplater Coop". Coveret besto av noe de hadde klippet ut av en plakat og stukket ned i et plastetui. 

I dag, 46 år seinere, var det stas å finne igjen singelplata. Den er på mange måter historie. Det var med denne Stavangerbølgen startet. Sånt er jo kjekt. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar