søndag 7. juli 2024

Jarle Mong mener at gutter griner for mye. Jeg mener at gutter griner for lite. Hva mener du?

 

Jarle Mong fra den gang jeg intervjuet ham i garden

I Egersund har vi en mann som heter John Mong (KrF). Jeg har kjent ham siden ungdomsskolen. Han er tvers gjennom hel ved. Kjernekar, men likevel fascinerer han meg. Til tross for at jeg liker ham godt, er vi nesten aldri enige. Det var vi heller ikke på ungdomsskolen. Sånt fascinerer. Nå har sønnen overtatt hans kristen-konservative stafettpinne. Jarle Mong er skribent med et nasjonalt publikum. Jeg liker det han skriver. Jeg liker å bli ertet i irritasjonsgenet. Det får meg til å ta stilling. Etterpå mener jeg stort sett det stikk motsatte av Mong, enten det dreier seg om er kristendom, menn, homofili eller likestilling. 

Beskytte kvinner

Nå har Jarle Mong gitt ut bok. Der kan vi lese at gutter griner for mye. "For å være en god (mann) må man ha en viss makt, man må være litt farlig, man må kunne vekke en viss frykt", skrive Jarle. Han viser til Adams oppdrag som Evas vokter, og mener at det ikke er tilfeldig at menn er skapt sterkere enn kvinner. "Det er ikke for at vi skal dominere, men for at vi skal beskytte kvinner". 

Sven Egil Omdal skriver om boken i Aftenbladet: "(Han) skal overbevise kristne menn om at siden Gud i sin tid ga Adam ansvaret for å vokte Edens hage, er det nødvendig at dagens menn tøffer seg litt opp, og ikke lar seg forføre av venstresidens og Djevelens sleipe påstand om at det er "fint å uttrykke sine følelser og snakke om vanskelige ting".

Jeg kunne ikke vært mer uenig!

Er det noe vi ikke trenger, er det menn som tøffer seg opp. Mitt tips er; lytt til Abid Raja og Nadia Ansar. Det flotte ekteparet har en podcast om følelser. Abid var i sin tid en religiøs mannemann som forfektet holdninger ikke ulike Mongs. Kona fikk ham på andre tanker. Jeg var heldig og fikk intervjue dem i Egersund kirke. De imponerte stort. Deres budskap er at vi trenger å snakke om følelser. Særlig menn trenger å snakke om følelser. Jeg er hjertens enig.

Banning på fotballbanen

Men det skal Mong ha - han er en uredd mann. For en del år siden dro jeg til Oslo for å intervjue ham for Aftenbladet. Jarle var i garden. Han skrev brev til forsvarsledelsen der han klaget på språkbruken i forsvaret. Som fotballspiller (Bryne og Sandnes Ulf) klaget han på banning blant medspillerne. 

I Sandnes Ulf holdt Mong andakt for sine medspiller. Resultatene forteller vel at han ikke ble bønnhørt...he...he...

Pakt med tiden

Denne bloggen er skrevet med glimt i øyet, men jeg mener likevel at det er viktig å si fra når menn gjenoppfinner gamle holdninger. Pietismens lå lenge som et regntungt teppe over Egersund. Gudskjelov er alt annerledes i dag. Teppet er borte. Egersund og Eigerøy har åpne, livskraftige kirker takket være modige folk som har forstått at kristendommen alltid må være i pakt med tiden for å ha relevans. 

1 kommentar:

  1. Hvorfor stemmer menn til høyre og kvinner til venstre? Hvorfor er det bare et kvinnefengsel, men mange for menn? Hvorfor blir stadig flere gutter tapere i skolesystemet? Hvorfor tror Arnt O. og Don Quijote aka Sven Egil Omdal at de er de enøyde i de blindes land aka verden/historien?

    SvarSlett