tirsdag 19. juli 2022

Er sitatet i bloggen skrivekunst eller slett litteratur?


 Jeg kjøpte Morgan Kane, «Møte i Tascosa», i dag. Morgan Kane er en gammel helt fra guttedagene. Men holder den i møte med nåtiden? Var Kjell Hallbing, alias Louis Masterson, en masseproduserende luring, eller tvert imot en underkjent, flink forfatter? Jeg var spent på å møte igjen min gamle helt 40 år etter at jeg leste ham sist. 

Kjell Hallbing har solgt 22 millioner bøker i 11 land. (Jeg hadde vært fornøyd med å selge det halve he…he…) Han jobbet i bank før han ble forfatter på heltid. Til tross for kjempesuksess, ble han aldri tatt opp som medlem i en forfatterforening. 

Hvis du lurer på om Hallbing kan skrive, hør på denne åpningen av boken. Etter min mening er dette skrivekunst.

«Menneske og dyr stirret på hverandre over en avstand av tre - fire meter, en avgrunn av smerte og vill tørst. Broen over avgrunnen var en kniv som mennesket klemte i en svidd neve. En åre svulmet under dyrets skinn, en elv av blod, av væske - av lindring.»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar