onsdag 9. november 2022

Julaspelet i Julebygda er et lite under


Ole Alexander Mæland, i dag kanskje mest kjent fra Stavangerkameratene, overtok rollen som Josef etter en annen stavangerkamerat, nemlig Kjartan Salvesen. Anh Vu har hele tiden spilt Maria.

 Julespelet i Julebygda har gått i - ja, jeg tror det er 12 år. Det er et under av et spel som spilles ute, på Jæren, i desember. Men vær og vind er litt av handlingen, spelet skal føles, ikke bare ses. 

Lensmann Stangeland er en viktig karakter i spelet. Skoene som står igjen etter Svein Tang Wa og Frode Rønli er svært store. Det var derfor med gled jeg mottok beskjeden om at Espen Hana hadde sagt ja til å spille lensmannen. Han vil utvilsomt klare å fylle skoene etter de to ikonene som dessverre døde så altfor tidlig.

Espen spilte tyven og kjeltringen Jan Otto i Strandaspelet for noen år siden. Han glitret i rollen på Sogndalstrand. Jeg var svært fornøyd med å ha ham i den rollen. Han har nemlig en allsidighet som skuespiller som er unik. Ikke alle skuespillere klarer å være løgne. Det nytter nemlig ikke å spille løye, løyen er noe man har i seg. Espen Hana har alltid hatt et løye gen i tillegg til skuespillertalentet og musikaliteten. Jeg ser derfor fram til å se ham i rollen som lensmann Stangeland.

 

Jeg blir stadig mer imponert over ildsjelene i Julebygda som klarer å drifte spelet videre fra år til år. Jeg vet ikke om det finnes noe spel i Rogaland som har gått lengre. De har i tillegg klart å bruke spelet til å skape merverdi. «Bak historien om Maria og Josefs vandring over Jæren, ligger et evigvarende budskap som taler like sterkt til alle mennesker, uavhengig av nasjonalitet, alder, posisjon og status.» Det er ikke mine ord. Det er spelet som skriver dette på nettsiden, men jeg kjenner at ordene varmer. Hvis noen som ser spelet opplever at handlingen rører ved noe viktig, har spelet lyktes. 

 

Vi har alle vært gjennom en spesiell tid. I det vi trodde vi var på vei ut av en krise, gikk vi inn i en ny. Hvorfor bruke tid, penger og krefter på noe så uvesentlig som et spel? Jeg mener det er nå vi trenger kultur mer enn noensinne i vår levetid. Vi trenger opplevelser sammen med andre. Vi trenger å føle at vi er en del av noe større. Slike opplevelser får vi ikke foran storskjermen i stua. Jeg skal ikke overdrive betydningen av Julaspelet i Julebygda, men det er et av mange små bidrag som gir håp i en tid preget av håpløshet for mange. 


Her er Froddie fra Stavangerensemblet i rollen som lensmann Stangeland. Han overtok rollen etter Svein Tang Wa

Idyllen blir brutt da far i huset blir slått ned av røvere mens han er på vei til Line med julemat. 

Utenfor spelområdet er det rigget til med boder. Her er det julemarked


 

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar