tirsdag 26. mars 2024

Egersund en glad by, et fantastisk slagord som ble til en gang på 1970-tallet


Jeg hadde en gul t-skjorte som guttunge. "Egersund en glad by" sto det på brystet. Setningen har aldri forlatt meg. Kan det tenkes noe kjekkere enn en glad by? 

Jeg skulle ønske de som steller med å gjøre Egersund attraktiv, hentet fram igjen det gamle slagordet. Bedre blir det ikke! 

Eigersund kommune har "Sammen for alle" som slagord. Jo da, det er for så vidt greit nok, men slike slagord ender gjerne som floskler. Svært mange har nemlig slagord som ligner. Høyre har for eksempel "Muligheter for alle" og KrF har "Sammen for menneskeverd". MDG har "For alle, for alltid". Slik kunne jeg fortsatt. Likevel - Eigersund kan trygt beholde "Samme for alle", men byen Egersund trenger å samles rundt et godt slagord. 

La oss hente fram igjen "Egersund en glad by". Jeg tror at "ord skaper hva det nevner" for å sitere Grundtvig. Hvis vi sier at Egersund er en glad by, er sjansen større for at den virkelig blir gladere. 

Men hva er en by? Den er først og fremst mennesker. Selvsagt må vi ha en glad arkitektur, glade arrangementer og en glad omgangstone, men i bunn og grunn handler alt om glade mennesker. Kan det tenkes noe mer attraktivt enn en glad by med glade mennesker?

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar