lørdag 8. juni 2024

Er det på tide å tørke saus med servietten? Dobbelspor på Jærbanen har for lengst sporet av og løftet er ikke verd servietten det er skrevet på

For 10 år siden fikk Stavanger Næringsforening politikere fra mange partier til å skrive under på servietten. Spørsmålet er om den vil gjøre mer nytte ved et spagetti-måltid.

 Jeg husker første gang jeg hørte om dobbeltspor på Jærbanen. Tidligere hadde noen drømt om det, og jeg tenkte det var fullstendig urealistisk, men så kom Eigersund-ordfører Leif Erik Egaas på banen. Jeg mener å huske at han fikk Høyre i Rogaland med seg på å gå inn for dobbeltspor mellom Sandnes og Egersund. 

Den gang tenkte jeg at Leif Erik hadde tatt for mye Møllers tran, men jeg tok feil. Det ene partiet etter den andre kastet seg på toget. Snart kunne vi se Egaas, sammen med de tre Høyre-ordførerne på Jæren, gå over jernbanelinja, et bilde som fikk tankene til å gå til Beatles og fotgjengerfeltet i Abbey Road. 

Jærbanen frakter over fem millioner passasjerer i året, og er en av de største, men også en av de få, suksessene i jernbane-Norge. Selvsagt burde det for lengst vært dobbeltspor mellom Egersund og Stavanger. 

Den første kalddusjen kom da "Betales-bildet" dukket opp i Aftenbladet, men med Egaas klippet bort. Vi så bare tre jærordførere krysse jernbanelinja. Nå skulle dobbeltsporet stanse på Nærbø. Jeg måtte flire. Dette var et svik mot Søre Hå og Dalane. Hvor var solidariteten? 

Nå kan det virke som om dobbeltspor er mer eller mindre skrinlagt. Ingen sier det rett ut, men "follow the money", som de sa i Watergate-filmen; og gjør vi det, følger vi pengene, ser vi at dobbeltspor på Jærbanen ikke lenger går på skinner. 

Samferdselsminister Jon Ivar Nygård (Ap) vil bevilge 23 milliarder til dobbelsport på Østfoldbanen. Hvor tror du Nygård kommer fra? Selvsagt. Han kommer fra Østfold. 

Glem E 39, glem alt annet som handler om å utvikle Søre Hå og Dalane. Det finnes ingenting som er viktigere enn dobbeltspor på Jærbanen. 

Politiske kanoner har skrevet under på servietten til næringsforeningen. Er det på tide å tørke seg rundt munnen med den? Eller betyr underskriften noe?

Hva gjør Tina Bru. Hun er nestleder i Høyre. Hva gjør Olaug Bollestad. Hun er leder i KrF. Og hva gjør Geir Pollestad. Han sitter på toppen av kransekaka, i regjeringen, og er kompis med finansministeren. Hva gjør Pollestad? Og for all det: Hva gjør resten av Rogalandsbenken?

Da jeg var guttunge og tok toget til tante Terese i Stavanger, var det 17 minutter raskere enn i dag. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar