lørdag 17. februar 2024

Det er 30 år siden Kristian Arntsen og jeg dro til Lillehammer for å delta i OL

Dalane Tidende intervjuet oss før vi reiste. Her er vi på akebrett i Storevollsveien i Egersund.

Hvordan i alle dager havnet Kristian Arntsen og jeg på Lillehammer? Og hvordan i alle dager har det seg at vi bodde gratis, på NRK´s regning, og i tillegg oppholdt oss kveld etter kveld i "Banken", der alt det spennende foregikk?

Desember 1993 spilte vi revy på Folken i Stavanger. Jeg hadde blitt godt kjent med Mari Bjørgan etter å ha spilt revy med henne sommeren 1993 i Haugesund. Mari var stjerna. Kjempedame. Ingen tvil om det. Hun hadde en rekke filmer bak seg, hadde spilt revy med storheter som Wesenlund, Heide Steen, Dag Frøland, Jan Teigen og Herodes Falsk. Mari fikk tilbud om å underholde på kveldssendinga under OL. Hver kveld skulle det sendes et langt TV-program på NRK med Halvard Flatland og Karen Marie Ellefsen som programledere. Mari ringte meg. "Jeg har takket nei, men jeg har anbefalt Kristian og deg og suksessnummeret fra Folken, "Jæren bobsleigh-team."

Telefonen fra NRK kom og vi ble bedt om å møte på Marienlyst. Derfra ble vi, sammen med andre artister, kjørt i minibuss til Lillehammer. Vi skulle på samme kveld og gjorde oss klare, men produsenten kom løpende like før sending. Alberto Tomba hadde sagt ja, så det ble ikke tid til oss, vi fikk vente til i morgen. 

Ok, vi brukte kvelden til å feste i Banken. Det var her alle samlet seg. Vi stakkars, beskjedne egersundere var fullstendig starstruckt. Vi så menn og kvinner fra Dagsrevyen rave rundt og flørte med hverandre. De oppførte seg som helt normale mennesker, noe vi aldri hadde trodd om dem. Jeg husker spesielt to artister vi delte garderobe med. Jan Teigen var imponert over de grønne tightsene våre. Slike hadde de brukt i Prima Vera. Silje Nergård var den vi ble best kjent med. Hun laget en fantastisk tegning til datteren min mens vi satt og ventet på å slippe til. 

Andre kvelden ble også avlyst. Da var det Koss som stjal showet. Først tredje kvelden slapp vi til. Det viste seg å skulle bli det mest sette underholdningsprogrammet i NRK´s historie. 2,1 millioner seere satt benket foran tv-apparatene. Vi ble tatt innpå scenen for å synge vår bobsleigh-sang; "bob, bob, daddy, daddy, bob, bob, su". Folk lo i det vi kom inn, det var morsomt. Men vi var ennå ikke på lufta. Tre minutter seinere fikk vi klarsignal. "Kjør på!" Vi kjørte på, men folk hadde ledd fra seg. Og vi leverte det dårligste Kristian og jeg har gjort på en scene. Og det skjedde altså i Norges mest sette tv-program,  under selveste ol på Lillehammer. 

Likevel var det stas å ha vært der. Jeg husker spesielt kulda. Jeg hadde kledd meg på Egersund-vis. Det holdt selvsagt ikke på Lillyhammer. 

Kulturbanken på Lillehammer. Der foregikk all tv-underholdning, der festet vi og der var kantina til alle som jobbet for NRK. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar