fredag 29. mars 2024

Bursdagsbarnet drev håndspålegging på mann som spilte med Beatles

Tony Sheridan var i Egersund. Jeg tok ham med til Eivind Andreas Endresen der han kjøpte cowboyhatt, men først og fremst ble helbredet via magisk gudehode. 

 Eivind Andreas Endresen hater det jeg gjør nå. Er det noen som ønsker at dagens skal forbigå i stillhet, så er det Eivind. Da han fylte seksti, rømte han landet. Jeg laget et portrett av ham i Aftenbladet uten at medvirket, noe som ble et engangstilfelle. Poenget er selvsagt at mannen fortjener all den heder som tilfaller store personligheter når de runder viktige bøyer i livet. 

Eivind Andreas Endresen er 80 år. Den trolig største personligheten i Egersund er 80 år. Gratulerer! Eivind er en sjelden plante. Oppvokst i Det Alminelige Samfund, og utmeldt i voksen alder. Hvis noen lurer på hvorfor Eivind ble den han ble, er det umulig å komme utenom denne fasen i livet hans og hvordan den formet hans syn på religion og autoriteter (selv om Eivind benekter på det sterkeste at så er tilfelle). 

Ingen har skrevet flere leserbrev i DT, enn Eivind Andreas Endresen. Noen beveger seg i grenseland, og noen bikker over grensa, men påfallende ofte treffer han spiker på hodet. Han har somregel flere kampsaker gående samtidig. Akkurat nå kjemper han mot gruvedrift på Helleland, og mot at tungtrafikken skal bort fra Egersund sentrum (ja, han mener trafikken ikke er et problem).

Jeg har ikke tall på alle gangene jeg har sitte på dinglebenken i butikken hans og diskutert. Han har laget en benk som er for høy. Dermed mister folk fotfeste og blir sittende og dingle med beina. Det gjør noe med stemningen i butikken. Eivind presiserer alltid at han ikke er ute etter å selge, men det er selvsagt svært selgende å prate med folk, se folk og underholde folk. Derfor går gjerne langveisfarende ut med en cowboyhatt, eller en frakk, i posen etter en time på dinglebenken. 

I alle år har Eivind vært en nattkjører. Han legger av gårde når vi andre legger oss. Da kjører han fort gjennom natten. Svært fort. Han må nemlig nå frokost på et eller annet hotell, gjerne i Voss, Drammen eller i Vinje. Etterpå kan vi lese om stedet på Facebook.

Nå fyller Eivind 80 år. Det er all grunn til å hylle ham. Du skal lete lenge etter å finne en større personlighet i Egersund. Eivind er en del av bybildet der han triller rundt på en utslitt, grønn damesykkel som han kaller Anna Lovinda. Eivind spiser bare ett skikkelig måltid til dagen, og det er stort - faktisk enormt. Da står sykkelen parkert utenfor spisestedet. Etterpå sykler han hjem og legger ut bilde av det han har spist på Facebook og forteller at det er en rett i verdensklasse. Slik underholder han mange av oss med sine oppdateringer i sosiale medier. 

Eivind fikk en forside i Aftenbladet for noen år siden. Jeg skrev at han ønsket å spre asken fra lufta. Han ville at asken skulle tas med i et helikopter. Det skulle gjøre en sveip rundt Varberg for etterpå å spre asken over havet. Eivind er en sprek mann. Det kommer til å gå mange år før folk i Egersund ser et helikopter komme sakte innover byen. Han kommer til å fortsette å glede og irritere oss. Hvis vi ikke hadde hatt en slik urokråke i Egersund, burde vi funnet opp en. Han er nemlig et nyttig korrektiv til døsigheten, lunkenheten og korrektheten i Egersund (selv om vi er lynende uenige med ham).

Gratulerer med dagen, Eivind. Jeg regner deg som en spesiell venn. Vi er mange i Egersund som setter pris på deg. 

Backinggruppa til Tony Sheridan het The Beatles. De spilte inn flere sanger med Tony Sheridan som vokalist. Det er med andre ord ikke hvem som helt som er i butikken for å kjøpe cowboyhatt.


 


tirsdag 26. mars 2024

Egersund en glad by, et fantastisk slagord som ble til en gang på 1970-tallet


Jeg hadde en gul t-skjorte som guttunge. "Egersund en glad by" sto det på brystet. Setningen har aldri forlatt meg. Kan det tenkes noe kjekkere enn en glad by? 

Jeg skulle ønske de som steller med å gjøre Egersund attraktiv, hentet fram igjen det gamle slagordet. Bedre blir det ikke! 

Eigersund kommune har "Sammen for alle" som slagord. Jo da, det er for så vidt greit nok, men slike slagord ender gjerne som floskler. Svært mange har nemlig slagord som ligner. Høyre har for eksempel "Muligheter for alle" og KrF har "Sammen for menneskeverd". MDG har "For alle, for alltid". Slik kunne jeg fortsatt. Likevel - Eigersund kan trygt beholde "Samme for alle", men byen Egersund trenger å samles rundt et godt slagord. 

La oss hente fram igjen "Egersund en glad by". Jeg tror at "ord skaper hva det nevner" for å sitere Grundtvig. Hvis vi sier at Egersund er en glad by, er sjansen større for at den virkelig blir gladere. 

Men hva er en by? Den er først og fremst mennesker. Selvsagt må vi ha en glad arkitektur, glade arrangementer og en glad omgangstone, men i bunn og grunn handler alt om glade mennesker. Kan det tenkes noe mer attraktivt enn en glad by med glade mennesker?

 

onsdag 20. mars 2024

Rekefjord, finaste plass på jord


Natten har sneket seg inn fra havet og lagt seg tung og mørk mellom fjellene i fjorden. Jeg tenker på dagen som ga så mye før den tok kveld. Jeg tenker på fjorden, Rekefjord og alle de flotte menneskene som bor her. Vakker natur gir vakre tanker. Vi er mennesker, men vi er samtidig en del av det hele, en del av det evige kretsløpet av fødsel, liv og død.
Akkurat nå, i et millisekund av evigheten, får jeg leve mitt liv her på denne vakre flekken som kalles Rekefjord. Den er ikke min, den tilhører menneskeslekta. Derfor er det en forbrytelse mot framtiden å ødelegge det vi har rundt oss.
Snart skal andre overta etter oss, slik også vi en gang overtok. Vi skal derfor ikke tenke på morgendagen. Der er vi allerede for seint ute, men vi skal tenke lenger fram, mye lenger fram, til en tid der minnet om oss forlengs har blitt til støv og blåst vekk med vinden.
Klarer vi å tenke tanker lange som lysår, slutter vi kanskje å ødelegge den unike planeten vår, den blå kula som suser gjennom et kaldt univers på vei mot sin egen undergang langt der framme.
Slik kverner tankene mine her jeg står i midnattens, høytidelige stund og ser utover en fjord som har vendt sitt speil mot himmelen i frykt for hva vi mennesker er i stand til å finne på.

onsdag 13. mars 2024

Byvandring i Egersund


 

Jeg fant, jeg fant. Denne singelplate med Stavangernsemblet har en helt spesiell historie. Det har jeg blogget om. Hvis du vil se hele bloggen så finnes den på www.klippenberg.no


 I dag har jeg solgt alle vinylplatene mine, rubbel og bit av soundtracket til liv mitt på 1970- og 1980-tallet. Jeg ble skikkelig overrasket. Trodde ingen var interessert i den gamle raben, men der tok jeg feil. 

Singelen (bildet) beholdt jeg. Historien er denne: Jeg hadde hørt en singel av en gruppe som kalte seg Stavangerensemblet. Plata kom 19. desember 1978 og jeg hørte Nyttårsaften liggende på gulvet på en fest i Strandgaten, Egersund. Jeg var rystet. "Kan kje finna fingen" var så utrolig bra, men det mest utrolige var at gruppa kom fra Stavanger.

Jeg bodde i Drammen på den tiden og skrev brev til Anders Bry, gitaristen i ensemblet, og ba om å få kjøpe plata. Han sendte den i posten til meg. Plata har ikke cover. Det var sikkert for dyrt. Selskapet var sikkert noe de fant på for anledningen, "Stålplater Coop". Coveret besto av noe de hadde klippet ut av en plakat og stukket ned i et plastetui. 

I dag, 46 år seinere, var det stas å finne igjen singelplata. Den er på mange måter historie. Det var med denne Stavangerbølgen startet. Sånt er jo kjekt. 




søndag 10. mars 2024

Grand kafe i Egersund gikk over i evighet til toner fra kassegitar og trekkspill. Pinsevennene i Sarons Dal holdt vekkelsesmøter for fiskerne i respateks-kafeen

 

Grand kafe, trolig på 1960-tallet. Flagget tyder vel på at det er 17. mai.

Hotellet skulle fornye seg etter Olufine Skjæveland. Hun hadde vært direktør i 36 år. Inge Skjæveland var på jakt etter ny kokke og fant henne takket være en fantastisk god morrpølsesuppe etter et fall i en bekk. 

Det er forpliktelser knyttet til navnet Grand Hotell. Et slikt hotell bør ha en Grand Kafé. Det er mulig Theatercafeen kan konkurrere med Grand Kafé i Oslo, men det er bare så vidt. Det var her alle kunstnerne i gullalderen holdt seg fra Ibsen til Munch. Til og med dikteren Sigbjørn Obstfelder, med mor fra Egersund, holdt seg sammen med bohemene på Grand Kafé i Kristiania. Han reiste av og hjem til  Stavanger for å hilse på slekta. Da var det naturlig å ta rutebåten til Egersund og overnatte i byen for å ta morgentoget videre over Jæren. Kanskje var unge Obstfelder innom et av brennevinssamlagene for å nyte en liten absint, skjønt det vet vi ingenting om. 


Grand kafe en gang, trolig på 1960-tallet.

 

Det var selvsagt at Grand hotell i Egersund måtte ha en kafé. Kafeen var hotellets ansikt utad i lokalmiljøet. Samtidig betjente den hotellets gjester. Kafeen ble en slags temperaturmåler på hotellets tilstand. I gode tider ble kafeen pusset opp og i dårlige tider forfalt den. 

Etter krigen var Grand kafé et samlingspunkt for meningsbærere i Egersund. Her satt redaktør Halvdan Slettebø og røykte sine sigaretter og drakk sin svarte kaffe, forteller tidligere DT-ansatt Johan Aakre. Avishuset hadde flyttet til Eie, men Slettebø visste at skulle han finne stoff til spaltene, måtte han være til stede i byen og snakke med folk. Dem fant han på Grand kafé.

På denne tiden het direktøren Olufine Skjæveland. Hun var en driftig og myndig dame. I 1926 brant hotellet. Gudrun Aarstad forteller at foreldrene hennes traff hverandre i forbindelse med brannen. Moren jobbet på hotellet og faren var hyrt inn for å være med og bygge opp igjen det nye hotellet. I forbindelse med bryllupet fikk de et festtelegram: «Brann på Grand gjorde Torger til mann.» Olufine Skjæveland trivdes med Aarstadfamilien og inviterte dem ofte hjem til seg på Eie. Her fikk de middag og her kunne Aarstad- ungene bade. Hun eide nemlig en eiendom i vannkanten ved utløpet av Tengselva. 


Stjal i kjøleskapet

I 1948 var ungjenta Gudrun konfirmert og kunne ta seg ekstrajobb i kafeen på Grand hotell. Det var en eventyrlig verden som åpnet seg selv om tilbudet i disken var så som så i årene rett etter krigen. 

            «Jeg husker det lå en stor brunost på kjøkkenet. Den hadde en hard skorpe. Sirup lå i ei skål. Der fløyt det av møll, så forholdene var enkle. Men hotellet fikk kjøleskap. Det må ha vært det første kjøleskapet i byen. En som het fru Eliasen laget italiensk salat. Vi hadde aldri smakt noe mer vidunderlig. Det hendte vi lurte oss ut på kjøkkenet og stjal litt i kjøleskapet.» 

Gudrun Aarstad forteller om en etterkrigstid der det å gå på kafé satt langt inne hos egersunderne. De gikk i alle fall ikke ut og spiste middag. Da kunne man komme i folkesnakket. 

«Handelsmann Sven Larsen hadde en kone som hadde vært i Frankrike. De var ofte innom og spiste middag. På byen snakket folk om «hun som ikke kan lage mat». Sånn var det den gang. De som spiste var hotellets gjester. Jeg kan egentlig bare huske to retter. Det var fisk med gulrøtter og lapskaus.»

Grand kafé hadde et område like ved disken. Det var reservert for arbeidsfolk. Mannfolk som ikke hadde ei hjemmeværende kone, kunne komme her og få seg et rimelig måltid. De slapp å ta av seg støvler og arbeidstøy. 

Terje Jørgensen, profilert bankmann i Egersund, husker godt dette avlukket ved siden av disken. 

            «Dette var fast tilholdssted for oss i storefri på Middelskolen. Frøken Skjæveland satte fram glass med melk på disken. Ett glass kostet 25 øre. Så kunne vi sitte der og spise skolematen vår.» 

Gudrun Aarstad beskriver tida på Grand hotell som litt eventyrlig. Det var hennes første møte med en ny og spennende verden. Seinere skulle hun fly verden rundt som flyvertinne, og det i en tid der dette yrket ble forbundet med glamour, men det var på Grand kafé hun hadde sin første jobb før Middelskolen og her var det lite glamour. 

            «Fotograf Eskildsen var ofte innom. Han var en pen herremann med skjorte og slips og han hadde alltid med seg hunden. «Frøken, de har vel ikke et lite ben til bissevoven?» Og så måtte jeg gå på kjøkkenet og lete etter et bein. Som regel fant jeg noe og da fikk jeg 25 øre i drinks.»

En annen gjest, Herman Rolland, fikk besøk av kjæresten. De gikk ofte tur og da hadde de med seg en pose. I den samlet de ulldotter som hang igjen på piggtråd. Dette fikk Olufine Skjæveland vite og dermed var det i gang med å greie pelsen på den store hunden hennes, Bamse. Alt dette ble til en vest som hotellgjest Rolland gikk med til daglig.

            «Den var langt fra pen og når vi kommenterte det, svarte han bare «voff, voff» og «bæ, bæ».

Gudrun Aarstad husker Olufine Skjæveland som en usedvanlig driftig kvinne. Hun har et bilde i hodet fra når faren skulle ha betalt for jobber han gjorde på hotellet. Da satt Olufine med veska i fanget og tok ut ruller med sedler med strikk rundt. 

            «Hun var jo fra Jæren og hun hadde et standarduttrykk: «Dæ æ skrækjeleg godt». Jeg tenker litt at Olufine var en slik dame som ga blaffen i formaliteter. Hun ville ha ting gjort. Det er jo slike folk som får det til.» 

Stamkunder på Grand kafe.

Usikker på Inge Skjæveland

Noen år seinere jobber Inger Alice Hytland i kafeen, eller som hun sier det.

            «Vi som jobbet i kafeen jobbet jo egentlig over alt på hotellet.»

Hun husker Olufine Skjæveland som en meget myndig kvinne. 

            «Olufine og farmor var gode venninner. Det var nok derfor jeg fikk jobb. Farmor var en slags husfrue på hotellet. Olufine var veldig glad i bror min, Thor, som var psykisk utviklingshemmet.»

Hytland forteller at hotellet var samlingspunkt for det hun kaller «byens høye herrer». De hadde samlinger i salen i andre etasje. Det var så pass «hemmelig» at de ansatte ikke fikk gå inn under møtene. 

            «De drakk nok medbragt. Hotellet serverte jo ikke annet enn lagerøl. Jeg tipper det var derfor møtene var så lukkede.»

Etter hvert dukket Inge Skjæveland opp på Grand. Olufine var tanten til den unge jærbuen. På hotellet ble det snakket om at det var han som skulle overta når Olufine ga seg. 

            «I begynnelsen var hun veldig usikker på om Inge Skjæveland ville klare jobben. Det var Olufine som sendte ham til Amerika for at han skulle lære.»

I USA jobbet unge Skjæveland blant annet på bar. Her vanket bokselegenden Louis. Han ga Inge Skjæveland kallenavnet «Litle sweet», forteller Reinert Kverneland, den seinere så høyt profilerte ordføreren i Time på Jæren. 

            «Olufine var min grandtante.»

Mens Inge Skjæveland var under opplæring i USA og seinere på Hotell Atlantic i Stavanger, ble det snakket på Grand i Egersund om overgangen til en ny eier. Olufine hadde stått lenge ved roret og en arvtaker måtte snart være på plass. 

            «Vi ansatte visste at hun var fryktelig i tvil, men Inge Skjæveland holdt seg i skinnet og gjorde et godt inntrykk mens Olufine levde,» sier Inge Alice Hytland Tveit. 

Olufine Skjæveland holdt i tømmene til hun døde i 1958. Etter en del diskusjon rundt arveoppgjøret får Inge Skjæveland endelig overta som direktør i 1960. 


Tørrlagt

Det var fortsatt ikke så mange egersundere som var innom kafeen og spiste. De kom gjerne innom for en kaffekopp og et kakestykke, men middag spiste egersunderne hjemme. Etter hvert ble fiskerne viktige gjester i kafeen. 

            «Det kunne gå 13 -14 fløtekaker på en vakt og det hendte jeg kom hjem med 100 kroner i drinks. Det var veldig mye på den tiden. Det var særlig svenskene som var rause,» forteller Inger Alice Hytland Tveit.

Kafeen var tørrlagt, lagerøl var det sterkeste som kunne kjøpes og det var alkoholfritt, men det hendte det dukket opp gjester, gjerne lokale helter, som hadde fått litt for mye innabords.

            «Jeg husker én som ble sint da jeg nektet ham servering. Han slo til meg, men jeg gjorde som det står i Bibelen, jeg vendte det andre kinnet til. Da slo han meg også på det. Så fôr han inn på kjøkkenet der det var kniver. Det kunne gå hardt for seg på 1950- og 60-tallet.»  

            «Jeg kan jo huske noen kjendiser. Nora Brockstedt var der, kjekk dame og så var det en annen superkjendis, ei dame som hadde mange slagere på den tiden. Vi som stelte rommene fant jo mye rart og vi oppdaget jo at denne dama, som det sto om i alle ukeblader, drakk ganske heftig.»

Den største begivenheten hun opplevde på Grand hotell, var sitt eget bryllup.  

Etter turbulens rundt testamentet etter Olufine Skjæveland, overtar Inge Skjæveland hotellet i 1960. Misjonsselskapet mente de skulle ha hotellet, men tapte for Inge Skjæveland som hadde det nyeste testamentet. 


Fant kokka på en jakttur

November 1960 er Inge Skjæveland og kameraten Kristian Kvassheim på jakt i Bjerkreim. De ser etter hjort. De to mennene faller i en bekk og blir gjennomvåte. De banker på døra i det første og beste huset de ser og den som lukker opp er Astrid Vinningland. 

-       Jeg inviterte dem inn og fant tørre klær til dem. Akkurat da holdt jeg på med middagen. Morrpølsesuppe. Den lukter veldig godt. Det ble kommentert, og endte med at Kvassheim og Skjæveland satte seg til bords med familien. 

Så gikk det som det måtte gå. Egersunderne falt for morrpølsesuppa. Det var det beste de hadde spist på år og dag. Før de gikk, fikk Astrid Vinningland tilbud om jobb som kokk på hotellet. 

-       Jeg møtte opp dagen etter. Kjøkkenet var veldig falleferdig. Vi kjøpte inn nye komfyrer og vi reiste til Flekkefjord og kjøpte brukte maskiner hos Svindland som da skulle legge ned. 

Astrid Vinningland var en dreven kokk, men det var uvant for henne å regne porsjoner og den slags. Inge Skjæveland hadde vært i USA og gått i lære. Nå sto de to i én måned på kjøkkenet og trente. De hadde ennå ikke åpnet. Menyen besto av fire retter. Det måtte alltid være kjøttkaker, så vekslet de mellom svine- og oksesteik og én fiskerett. I tillegg var det suppe. De kjøpte hele dyr som de delte opp selv. Det ble billigere. 

-        "Jeg hadde vært i Tyskland. Der hadde jeg sneket meg inn på et kjøkken og sett når de laget snitsel. Det ville jeg sette på menyen på Grand. Direktør Skjæveland sa ja. Vi kjøpte inn tre bakparter av gris. De var delt i to, men alle seks delene hadde hale. Jeg gikk over til Grøsfjeld og gjorde dem oppmerksom på at de hadde solgt meg vanskapte griser", humrer Vinningland. 

Hun forteller at Skjæveland hadde mange gode sider. De to jobbet godt sammen. Men han likte ikke folk som «va høge på pærå». Vanlige folk, derimot, strekte han seg lang for. En mann kom inn i kafeen. Han lurte på om de kunne få ha konfirmasjonen på hotellet. De kunne ikke ha den hjemme. Kona hadde problemer med nervene. Mannen var ikke blant de rike i byen. Han ba derfor om å få betale konfirmasjonen med et fast, månedlig beløp. Det fikk han.

-        En dag kom han og ba om å slippe å betale en måned. De måtte kjøpe ny komfyr. Jeg sa umiddelbart ja til det. Etterpå fortalte jeg Skjæveland hva jeg hadde gjort. Han gikk og fant fram boka der avdragene sto og reiv ut hele siden. Den pliktoppfyllende mannen skulle slippe å betale mer. Skjæveland var raus mot vanlige folk, sier Astrid Vinningland. 


Liten selvtillit

I 1965 hadde egersunderne lite tro på Egersund. Dalane arbeids- og tiltaksnemd utarbeidet en sak om turisme: 

"Dalane har (...) ingen spesielle severdigheter som kan lokke turister langveisfra."

Det kan være greit å minne om at alt som i dag regnes som attraksjoner, og som får alt fra cruiseturister til nærturister til å reise til Egersund, også fantes i 1965, men byen var ikke klar, ikke ennå, den gamle tida hang i, selv om Inge Skjæveland hadde kjøpt seg inn i Torvgården og ville åpne kafe, uteplass, diskotek, med internasjonal standard, men det lå litt fram i tid, først måtte Grand kafe gjennom noen siste krampetrekninger. Grand kafe sang på siste vers til musikk fra kassegitarer, trekkspill og tamburin. Grand kafe inviterte til vekkelsesmøter. Det var høystemt hallelujastemning samtidig som kafeen var inne i sin endetid. 

I 1973 kom pinsevenner fra Sarons Dal til Grand kafe for å ha vekkelsesmøter for fiskerne på lørdagskveldene. Det kunne bli svært livlig og en og annen ble også frelst. Pinsevennene hadde leid et ekstra rom der de kunne ta med seg folk og der de kunne få møte Jesus. Disse møtene ble god underholdning for ungdommer i lokalmiljøet. De skjedde lite i Egersund og det nye diskoteket på Grand Inn praktiserte noe så moderne som aldersgrense. Vekkelsesmøtene på Grand kafé ble derfor kjærkommen lørdagsunderholdning for lokale ungdommer. 

Pinsevennene hadde en sang som gikk slik: «Jesus er underfull og god». Etter hvert lært de unge egersunderne seg teksten og når pinsevennene stemte i av full hals med «Jesus er underfull og god», så svarte egersunderne - «full og god.» 

I 1973 solgte Inge Skjæveland hotellet til Odd Ueland. Nå handlet alt om Grand Inn, den moderne kafeen rett over gata. Kokka, Astrid Vinningland, ble med over. Skjæveland hadde mer eller mindre gjort seg avhengig av den driftige dama. I 1979 fikk hun helseproblemer. Hun ga beskjed til Skjæveland at hun derfor måtte gi seg, hun måtte slutte. 

-       Han hørte hva jeg sa og gikk inn på kontoret. Litt seinere kom han ut igjen og fortalte at han ville selge alt. Han ville ikke gå videre uten meg. Jeg jobbet sammen med Inge Skjæveland i 19 år og det var noen veldig gode år, sier Astrid Vinningland. 


(Fra boken "Byen og Hotellet, Grand og Egersund" av ARNT OLAV Klippenberg og Sigmund Birkeland.)

 

 

 

onsdag 6. mars 2024

Gruset - fra søppelplass der fajansen gruset steintøy, til tomt for byens dyreste leiligheter

Nå bygges det på Gruset. Her kommer tre leilighetsbygg. Ingenting å si på utsikten. 


I vannkanten på Gruset ligge steintøy som blei kasta på fajansefabrekken. Den samme tallerkenen som koste 500 krone på antikkmesse, ligge i vannkanten og vente på å bli henta opp. Det henne det går turista langs stronne og kikke itte fisk. Lide vett dei om historien som skjule seg i steintøye som ligge i vantne.

 

Før i tide va ongan i Egersund sjølforsynt med kritt. Det var bara å klatra øve gjerdet på Gruset og ta med seg di gamle gipsformen. 

Dei så hadde logge ude i vind og regn, va best. Dei va akkurat passe mjuge te å laga di finesta striben i asfalten fø den som sko hinka. Og hinka sko me, om det så va med begge beinan. 

Hvis arkeologa om 2000 år begynne og grava på Gruset, komme di te å kalla perioden di avdekke fø «kritt-tide».

 

Gruset va plassen der fajansen gruste alt di ikkje konne sella av steintøy. Det begynde forsiktig inne ved Jernbaneveien. Med åren blei det te et område som e akkurat passe stort te parkeringsplass og hotell, men hotell blir det nok aldri på Gruset. Det toget he gått. Faktisk gjekk toget fø mange år sian. Jernbanelinjå ligge fortsatt onna asfalten på gang- og sykkelstien. Den gong gjekk toget heilt ner te Torvet. Ei gong gjekk det ennå lenger. Det stopte ikkje fø det nådde veggen te Seglem. 

 

Det e løye kossen ting forandre seg. Før va Gruset fajansens syppelplass. Nå bygges kommunens dyraste leiligheda på Gruset. Dei som snart ska vagla seg oppøve i leilighedan, ska veda at di bur oppå gammalt steintøy. Någen kalle det byens indrefilet, men det e mær rett å kalla Gruset fø byens middagstallerken. 

 

fredag 1. mars 2024

Det stormer for tiden rundt "samfundene" i Egersund. Her er "Samfundene for dummies", eller alt du ikke trenger å vite om samfundene (til og med på originalspråket - altså egersundsk).

 


I Egersund he me någe som kalles samfundene. Me e litt stolte av di. Di he mange kjekke folk som medlemma. Ei eller aen gong, fø langt øve hundre år sian, sa di frå om at nok va nok. Nå e det ikkje så lett fø okke udanføre å forstå kå så va nok, men det va det. Mær enn nok. Staten ville nemlig tre ei nye alterbog ner øve håvan på folk frå Helleland. Adle vett at folk frå Helleland aldri he likt å få alterbøga tredd ner øve håvan, så di sa stopp.

 

På Helleland budde det enn mann som hette Bernt Lomeland. Han va omgangslærer. (Det må ikkje forvekslas med omgangssjuga.) Lomeland va enn av dei som hadde fått mær enn nok av påleggan frå Oslo. (Det må ikkje forvekslas med påleggan frå Grøsfjeld.) Dermed starta han Menigheten Samfundet. I Egersund sa folk bara Samfundet, men i Kristiansand sa di lomelendinga. Det va godt sagt si predikanten deiras jo hette Lomeland. 

 

Det som e domt med sannheda om alterbøga, e at di  komme med datostempel. Det oppdagte enn bond på Nodland. Han hetter Per. I heie på Nodland fant han en litt aen sannhed enn Lomeland. Dermed blei han kasta ud av Samfundet. Han tog med seg 60 sjela, og di stifta Det Almindelige Samfundet si di va så veldig alminnelig. Det blei et litt for vanskelig navn fø egersunderne som heller sa Peran. 

Men kor lenge va Per i Paradiset? Rett svar e te år 1952. Då tog slakter Abraham Larsen med seg 60 pera og gjorde dei te larsa. Offisielt hette di Det Almindelige Lutherske Samfund, men det blei selvsagt for vanskelig fø egersunderne som straks begynte å kalla di fø Larsan. 

 

I Egersund elske me bokstaven d. Derfø hette det mandsanger, og derfø hette det samfund. Egersunderne e glade i sine samfund, det e kjekt med sekt, men det hørre med te historien at det ikkje alltid he våre liga kjekt fø dei så melde seg ud. Kjærlighet og tanka he lett fø å gå sine egne veie, og det va veie som førde bort frå den smale vei. 


Rondt 800 egersundere e fortsatt en del av opprøret te Bernt Lomeland, Per Gravdal og Abraham Larsen. Med åran blei ett samfund te tri samfund. Någen synes kanskje det hørres ensomt ud i himmelen te Larsan og di når det bare e 40 rettruande som sleppe inn. Di konne fått det mye kjekkere hvis di i tillegg tog med seg 250 pera og 450 lomelendinga, men så spørs det kossen Vår Herre hadde sitt på sagen. Han he tross alt 2 milliarder andre kristne som ska innlosjerast i himmelen.

 

 

søndag 25. februar 2024

Publegenden Alf Bowitz klarte å jobbe 10 år i Puben uten større problemer enn to blåveiser og ei knust nese


Alf Bowitz bak disken i Puben, men hvem er det han snakker med?

Det er mulig hotellet hadde klart seg gjennom det turbulente 1970-tallet uten den økonomiske suksessen til Puben, men selv revisoren, som var avholdsmann, sendte en vennlig tanke til Jon Rasten og Alf Bowitz, radarparet som styrte tappekranene. 


 

Etter mange års fravær, vendte synden tilbake til Egersund. Det skjedde 7. mai 1975. Den holdt til ned ei vindeltrapp og inn ei dør. Folk som våget seg ned dit kom til et rom uten vinduer. Rommet var avlangt og kledd i rød murstein. Deler av veggene var av tømmer. Den kom fra ei løe på Ualand. Langs den ene veggen var det fire båser. Her var det plass til seks personer med gjennomsnittlig kroppsmasse. Mellom båsene sto det små, runde bord. Her var det plass til to – tre personer. 

 

Puben het Pubben og kun Puben i Egersund. Egentlig het den Eiger Pub, men det var det ingen som husket. Hotellet kunne kalle den hva de ville; egersundere skulle i Puben. Den ble øyeblikkelig en suksess. På mange måter var det Puben som åpnet slusene for den nye tiden i Egersund. Det måtte komme, tiden var overmoden; de gode, gamle dansefestene heiv etter pusten. Egersunderne hadde begynt å reise. De hadde vært på Mallorca. I helgene reiste de til Stavanger. Det var ikke lenger nok med et samfunnshus på Haua og ei halv ei på lomma. Egersunderne ville være som andre folk. De ville gå ut i heimbyen og kjøpe seg lovlig drikke over disk (i alle fall offisielt). 

 

Klokka 18.50 åpnet dørene. Da hadde egersunderne allerede stått lenge i kø. Den kunne strekke seg rundt hjørnet og langs butikken til Albrethsen.  Klokka 19.00 var det fullt og dørene ble lukket. Brannforskriften sa 70 personer. Til tider virket det som om langt flere var til stede i det avlange rommet. Folk sto som sild i tønne. De få bordene forsvant som dugg på tomt ølglass. Folk måtte derfor stå. I fire timer. Men det var greit. Pøbben var populær. Det var der voksne ungdommer traff hverandre. Derfor gikk ”alle” i Puben. Hvis vi heller litt kaldt øl i blodet og prøver å vurdere det litt nøkternt, så besto nok gjestene stor sett av folk mellom 18 og 30 år.

 

Alf Bowitz var Pubens enevoldshersker på sine vakter. Han het ikke Alf, bare Bowitz. Gjestene hadde respekt for Bowitz. Hvis det fantes én person det gjaldt å holde seg inne med i Egersund, så var det Bowitz. Han kunne utgjøre forskjellen på å være utenfor eller innenfor. I den gamle bedehusbyen hadde folk sunget «Innenfor eller utenfor, der skal du stå en gang». Aldri hadde det vært mer sant enn etter at Puben kom til hotellet. Derfor køddet du ikke med Bowitz. Slåsskjemper fra Haua og Egersund, som var viden kjent for slagsmål på dansefester, gikk på gummisåler i Puben. Regelen var enkel, laget du trøbbel, var det på hodet og «raue» ut og det kunne gå lang tid før Bowitz så i nåde til det arme, syndige mennesket. Derfor fantes det knapt et verre utenforskap blant unge, voksne i Egersund, enn å bli nektet adgang til Puben. Stakkarene hadde det som «Piken med svovelstikkene» der de sto ute i kulden og så inn på alle som moret seg. 

 

I 1975 var Bowitz kjøkkensjef på Egersund sjukehus. Det ”nye” hotellet skulle feires med stor fest. Bowitz kjente kjøkkensjefen på Motellet, Cato Farmen. Det var han som skulle kokkelere denne viktige kvelden. Han ba Alf Bowitz om hjelp.

- Etterpå spurte direktør Christian Skajaa om jeg ville ta ansvaret for Puben. Så tilfeldig var det. Skajaa var en litt fjern direktør. Hvis det ble problemer i Puben, forsvant han bare og så måtte jeg ordne opp, men det var jo ikke lenge han ble i jobben før han reiste, sier Bowitz som husker tilbake på denne tida med stor glede. - Jeg ble kjent med mange hyggelige ungdommer, folk som jeg hilser på den dag i dag, sier han. 

 

Nåløyet mellom 18.50 og 19.00 var i trangeste laget for mange. Snart utviklet derfor egersunderne snedige triks for å snike seg inn. Det fortelles om folk som spleiste på hotellrom. Hotellets gjester hadde nemlig adgang til Puben via heisen. Andre bestilte plass i restauranten. Der kjøpte de en rekecocktail til 18 kroner. Det var suppe på menyen til seks kroner, men den var for billig til å utløse alkoholservering. Restaurantgjester kunne fritt gå ned i Puben. En tredje og svært risikabel variant var å snike seg inn bakveien. Bak disken fantes ei dør. Hvis man sneik seg inn på hotellet via Storgaten og videre gjennom kjøkkenet, gikk det an å krype ut bak disken når betjeningen var i båsene for å rydde bort glass. De måtte ofte ut og rydde. Glassene var nemlig bare på 0,33 cl. Bringsdal ønsket stil. Halvliterglassene kom først noen år seinere

- Jeg opplevde øybuer som kom bakveien, etter at dørene var stengt. Det hendte de prøvde å bestikke meg med en hummer, humrer Bowitz. 

 

Låvaberget Ve & Velt var fast band i Puben i de første årene. De hadde til og med sin egen pubsang. 

 

I pøbben, ja i pøbben,

det e der me hørre te,

der sidde me og løyse,

dei problemane me he. 

 

Et annet fast innslag var Malmø Riverside Trad Jazz Band fra Mandal. Øyvind Bringsdal glemte aldri hvor han kom fra. 

 

Til tider kunne det gå hardt for seg. I 1975 var det bare Bowitz som jobbet i Puben. Den holdt åpen onsdag, fredag og lørdag. 

- Jeg måtte holde ei hard hand over det hele, ellers ville det sklidd ut. Det gikk egentlig utrolig bra. På 10 år fikk jeg kun to blåveiser og ei ødelagt nese. 

 

Smørbrødene i Puben var berømte. Rekesmørbrød. Eller kanskje varianten med ost brettet i en bølge og en liten persilledusk på toppen. Det var spiseplikt. I all sin visdom hadde politikerne bestemt at øl kun skulle selges til spisegjester. Dermed måtte alle kjøpe et smørbrød før de fikk drikke. Hotellet kunne solgt en skosåle. Ingen brydde seg. Gjestene var der for å ha det hyggelig og for å drikke øl, men direktør Bringsdal satte sin ære i at alt skulle være skikkelig. Hvis de skulle servere mat, så skulle det være ordentlig mat. Rekesmørbrødet var høyt og lekkert og det hadde i tillegg en forebyggende effekt. Folk fikk i seg en matbit før de gikk i gang med å stabilere væskebalansen. 

- Smørbrødene ble solgt mange ganger, folk måtte ikke spise, bare kjøpe maten, men det kan jeg si, fortjesten av mersalget tilfalt ikke hotellet, humrer Bringsdal.

Alf Bowitz sier det slik:

- Jeg sa til folk at de måtte kjøpe smørbrødet før de fikk drikke, men de trengte ikke spise det før de ble sultne. Det har vært mye snakk om disse smørbrødene, men det skjedde ikke at vi solgte dem mange ganger. 

 

Etter et halvt århundres fravær hadde synden igjen vendt tilbake til Egersund. Puben ble en velsignelse for mange, men en torn i øyet for andre. Det fantes miljøer i Egersund som ikke satte sin fot i Puben. Det hadde vært hard kamp om skjenkebevillingen. Sterke ord var brukt. Noen hadde tapt den kampen. Nå samlet de sprengstoff til omkampen. De regnet nemlig med at det måtte bli en omkamp når elendigheten de hadde profetert begynte å vise seg. I kommunestyret hadde de advart mot «finske tilstander» og det som verre var. Nå gjaldt det å følge nøye med. Bringsdal var mannen ved de åpne slusene og den som sterkest symboliserte den nye tiden i Egersund. 

- Jeg observerte at disse folkene sto i smauet på andre siden av gata og noterte. 

- Var det folk i edruskapsnemnda?

- Nei, der satt jeg selv. Det var andre, folk i utkanten av det politiske miljøet, folk som hadde engasjert seg sterkt mot at alkoholpolitikken skulle liberaliseres.

- Fikk de noe på dere?

- Nei, egentlig ikke, men vi måtte hele tiden passe oss. Vi hadde for eksempel en vakt stående utenfor inngangsdøra. Han kunne ikke stå inne og avvise folk. Da ble det sagt at det var vi som hadde skjenket dem. Når han sto ute og snudde berusede før de slapp inn, kunne ingen gi oss skylda. 

- Hva med skjenkekontrollen?

- Ja, det var en annen skål. Den gang var det politikere som utførte kontrollen. Amatører, med andre ord. Jeg husker en gang representanten Berglyd (KrF) og en annen møtte opp på et julebord. De skulle kontrollere oss. De satt ved et bord hele kvelden og drakk eplemost mens de observerte det som skjedde. Nå kan vi le av det, men den gang opplevde jeg det som ganske stressende. 


Fra de berømte avlukkene i Puben. 

Jon Rasten fikk ni års fartstid i Puben. Det var han og Bowitz som vekslet om å ta helgene. 

Rasten hadde jobbet sammen med en dansk typograf hos Fuglseth. Dansken ble etter hvert et ivrig medlem i en av byens menigheter. De hadde ofte vekkelsesmøter på Torvet. En ettermiddag var de på plass mens Rasten passerte Torvet på sin søndagstur. Han hørte den tidligere kollegaen rope ut over byen i høyttaleranlegget: 

”Jon Rasten, kom til frelse du som har bragt synden til Egersund.”

 

Jon Rasten kaller det en veldig god tid. 

- Jeg ble kjent med så mange hyggelige mennesker. Det kunne av og til være litt knuffing når folk som bodde i brakke på Kværner kom i grupper, eller når fiskere hadde levert store fangster og hadde god råd. Da var jeg veldig glad for at vi hadde øybuene. De hjalp alltid til og var på vår side. 

- Var det forskjell på øybuer og byarer i Puben. 

- Å ja, de var begge kjekke, men øybuan var i tillegg veldig hjelpsomme. Jeg husker en søndag. Plutselig så jeg en knyttneve som ble plantet i en utbys gjest fra Sandnes. Det forundret meg for han som slo var en av de faste øybuan. Jeg ilte til, men fikk klar beskjed om at dette skulle jeg ikke bry meg om. Sandnesmannen hadde forsøkt å selge narkotika, nå skulle øybuan ta ham med til politistasjonen. Det var jo egentlig en helt fantastisk reaksjon, sier Rasten.

 

I likhet med Bowitz, havnet Rasten i Puben via kjøkkensjefen på Eiger Motell, Cato Farmen. 

Hotellet og Motellet hadde samme eiere og samme kjøkkensjef. Det var derfor til tider svært mye å gjøre. Rasten hadde litt bysse-erfaring og hjalp Farmen på kjøkkenet når det toppet seg. Han husker godt åpningsdagen 7. juni 1975, men kanskje enda bedre nyttårsaften samme året. Da var han hovmester. Egersunderne kom til hotellet og skulle feire, selvsagt med ei flaske på lomma. Rasten samlet inn flaskene og satte merkelapp på dem. De skulle leveres tilbake etter stengetid. Men så oppdaget han en mann som satt i Ankerstuen og blandet seg en drink. Han ba ham stoppe og ba om å få flaska til oppbevaring. Mannen tømte innholdet ut over gulvet og lovet at han i løpet av ei uke skulle sørge for at Rasten måtte dra fra byen. 

- Det er ikke til å komme fra at vi drev utstrakt kulturell oppdragelse de første årene. Folk skulle vendes av med å ha medbragt. Egersund skulle bli som andre steder. Det tok sin tid, men jeg tror det var veldig viktig for byen. Veldig mange satte derfor pris på det moderne tilbudet som Puben representerte.

- Hvordan opplevde du direktør Christian Skajaa?

- Han var en veldig ivrig sportsfisker, sier Jon Rasten og legger til. – Men husk, på de knapt to årene han var på hotellet skjedde det utrolig mye, veldig fort. 

 

Puben ble veldig viktig for hotellet. Det hadde bare 28 rom og inntektsmulighetene var begrensede. Regnskapsføreren het Alf Østebrød. Han var en hedersmann i Egersund, kjent som dirigent i Egersund Musikkorps og avholdsmann i Losje Varberg. Han hadde lenge vært bekymret for likviditeten. Så kom Puben. Tallenes tale var klar. Det samme var hans tale.

«Jeg liker det ikke, men hadde vi ikke hatt øl… ». 

- Jeg vil anslå at vi omsatte for mellom 12.000 til 14.000 kroner hver fredag og lørdag. Det var veldig mye penger på midten av 1970-tallet, sier Alf Bowitz.

Et ølglass på 0,33 cl kostet kr 5 kroner og 15 øre. Det var viktig å finne en pris som ga god differanse til folk som rundet av til 5 kroner og 50 øre. Direktør Skajaa ville ta 5 kroner og 25 øre, men da vendte Rasten og Bowitz tommelen ned. Tips var en viktig del av lønna. Hotellet tok 8 kroner og 50 øre for et glass vin. I Pubben solgte Bowitz og Rasten kun øl og kaffe. Punktum. Og smørbrød, selvsagt. 

 

Etter hvert tok det litt av, i følge Bringsdal. Han ba betjeningen dempe trykket. De skulle også drive et hotell. Det var ikke et mål å sette omsetningsrekord hver helg. 

Pubben tok kun 70 personer. På 1970-tallet røykte folk. Etter stengetid ble bøtta med sigarettsneiper tømt. Den var som regel full. 

- Til tider lå røyken så tett at jeg ikke klarte å se fra den ene enden av rommet til den andre, sier Bowitz. 

Aggi Bringsdal var ansvarlig for renholdet. Hun var bekymret. Puben skulle være brun, men det var som design, ikke som fakta. Det endte med at hotellet gikk til anskaffelse av den største og kraftigste høytrykkspyleren som var å oppdrive. 

 

Alf Bowitz har mange gode minner fra Pøbben. Han var med fra dag én og til dørene ble stengt 10 år seinere. 

- Fiskeren som skulle på toalettet og stanget hodet i vindeltrappa i gangen. Det resulterte i at han falt på rumpa. Problemet var bare at der han falt lå det et knust ølglass. Han begynte derfor å blø noe voldsomt. Vi fikk tak i ambulanse. Rett før vi skulle stenge dørene var han tilbake. Han hadde sydd en rekke sting i baken. Nå ville han ha den ølen han hadde betalt for. 

 

Den legendariske Puben holdt det gående i 10 år. På midten av 1980-tallet var det slutt. Den hadde egentlig ikke dabbet så veldig mye av selv om det hadde kommet konkurrenter på banen. Problemet var å drive en slik pub samtidig som man skulle drive et seriøst hotell. Det ble to elementer som til slutt ikke lot seg forene. Gjestene i Puben måtte bruke det samme inngangspartiet som hotellgjestene. Problemene toppet seg da Egersund ble ferjeby og ferja anløp Hovland slik at passasjerene kunne rekke en siste øl i Puben hvis de kjappet på. Klokka 23.00 var det kroken på døra, men i minuttene før strømmet det gjerne på med folk som hadde satt sjøbein i baren fra Danmark til Hovland. 

-Vi måtte gjøre noe. Dette gikk ikke. Konfliktnivået ble for høyt. Hotelleier Odd Ueland og jeg satte oss ned for å diskutere. Jeg spurte om han visste hva som fantes under restauranten. Ingenting, var svaret. Da kan vi jo grave det ut, foreslo jeg, sier Øyvind Bringsdal.

 

Dermed satte de i gang. Dynamitt og gravemaskiner. Du skal lete lenge etter et mindre rom i Egersund som det er brukt større ressurser på, enn dette. I tillegg fikk de en helt spesiell tillatelse. De fikk grave opp det kommunale fortauet og legge ned tre 1000 liters tanker til øl. Folk som går på fortauet utenfor hotellet i dag skal vite at de går på edelt brygg. 

 

Den nye Puben var ingen pub selv om den på folkemunne overtok det gamle navnet for en stund. 

- Kafebølgen hadde nådd resten av landet, men ikke Egersund. Nå var tiden inne, tenkte vi og gikk til anskaffelse av en svær, italiensk espressomaskin, forteller Bringsdal. 

 

Egersunderne skulle bli kontinentale. Utsøkt kaffe og lekre småretter. Ideen var god, men gjennomføringen haltet. De som skulle jobbe med konseptet forsto ikke helt poenget med omleggingen. Det hadde jo fungert så godt i den gamle Puben. Pengene hadde strømmet inn og folk hadde fått det de ville ha. 

- Vi ble nok litt motarbeidet. De ansatte mente det var tull å holde på med kaffe, sier Bringsdal. 

Men det gikk seg til. Kompromisset ble verken pub eller kafé, men pubkafé. Det beste fra begge. Omsetning var lavere enn i den gamle Puben, men ikke så veldig mye lavere. Det var til å leve med. Alf Bowitz var med i overgangen.

- Det ble aldri det samme. Det fantes stamgjester fra den gamle Puben som aldri fant seg til rette i pubkafeen, men vi innså at tiden var moden for å gjøre noe nytt. Det hadde kommet konkurrenter på banen. Den nye pubkafeen hadde rørstoler. En av stamgjestene våre var en stor kar fra Mosbekk. Hver gang han satte seg i en stol, knakk den sammen. Til slutt fikk han beskjed om at han var nektet adgang hvis han ikke satte seg på en benk. 

 

Klientellet ble litt annerledes. Noen hadde flyttet over fra den gamle Puben, men det dukket også opp nye fjes. 

-Vi hadde stamgjester. Folk som var på sjøen hele uka. Når helga kom, tok de plass i pubkafeen og ble værende der til de dro på sjøen igjen søndag kveld. Disse folkene var det aldri problemer med, forteller Bringsdal.

De ble etter hvert en viktig del av «inventaret». En kveld dukket det opp en motorsykkelgjeng. Det lå an til bråk, men det hele roet seg da MC-gutta så hvem de måtte hamle opp med. Fiskerne. De fungerte nemlig som selvoppnevnte vakter. De ville ikke ha kødd på sitt stamsted.

-Det er nesten rørende, men flere år på julaften kom de hjem til meg med gave. Jeg fikk et litt spesielt og nært forhold til disse gjestene, husker Øyvind Bringsdal. 


(Fra boken "Byen og hotellet, Grand og Egersund" av ARNT OLAV Klippenberg og SIGMUND Birkeland.)

 

onsdag 21. februar 2024

På Helleland slås babyen ut med boreslammet. Hvor mange millioner må vi ha for å ofrer ei bygd? Hvorfor valfarter ingen fremtrendende politikere lenger til Helleland? Hvorfor er det plutselig så stille? Hva med folkeavstemning?


Her på Heskestad, ble prøvene analysert. 


Jeg har fulgt mange sentrale politikere til Helleland og områdene der det er planlagt gruvedrift. I valgkamper ble jeg som journalist kontaktet nesten ukentlig av partisekretærer som fortalte om sentrale politikere som skulle til Helleland. Det var hele spekteret  av partier fra rødt til Frp. Jeg vet ikke om det finnes en eneste politiker på Rogalandsbenken som IKKE har vært på Heskestad og sett prøvene som ble hentet opp fra jordens indre. Politikerne hadde alle en ting til felles - begeistring. 

Hadia Tajik, eksempel på tidligere statsråd.
Derfor er det for tiden påfallende stille. Mener partiene fortsatt det samme? Jeg har en sterk følelse av at vinden holder på å snu. Tidligere ble det snakket opprømt om verdiene som ligger i bakken, hundrevis av arbeidsplasser og mineraler som verden skriker etter. Ingen nevnte at det bor folk i området. Ingen satt ved kjøkkenbordet og hørte historiene til de som må flytte fra gård og grunn. Ingen nevnte at utskipningshavn og transport til sjø kan bli et like stort naturinngrep som gruvekrateret. Og da har jeg ikke en gang nevnt Dybingvatnet eller Nodlandsvatnet som blir fylt opp av gruveslam. Dette er ikke et sted i hutta heiti. Vi er i Rogaland. Helleland er en stolt, gammel bygd. Det har bodd folk på Helleland siden steinalderen.

Iselin Nybø, eksempel på statsråd
Jeg synes oppriktig synd på hedlandsbuene. Verdiene på eiendommene deres kommer til å synke til bunns som en stein i gruveslam. Noen slektsgårder kommer til å bli innløst, men pengene på bok kommer aldri til å erstatte sjelen de måtte forlate. Alt vi forbinder med Helleland kommer til å bli borte. Knut Pettersen sa noe klokt i DT: 

"Gruvedrift på Helleland har en tidshorisont på 30 år. Tenk over det tallet. Vi som har levd en stund vet at 30 år faktisk går ganske fort. Det er bare det at de som bor her om 30 år vil bo i en kommune som har mistet mange av de kvalitetene vi forbinder med Eigersund i dag. Er det en pris vi er villig til å betale?"

Til tider virker det som om alt er til salgs. Bare prisen er høy nok, er vi i stand til å selge bestemor. Jeg skal ikke klandre folk som lar seg friste. Slik er menneskenaturen. Kreftene vi står overfor er formidable. Her sitter milliardene løst. Derfor skal hedlandsbuene slippe å ta valget. Vår politikere skal velge for dem. Naboer skal ikke bli satt opp mot naboer. 

Argumenter mot milliarder er en ujevn match. 

Politikerne står overfor den samme fristelsen. Noen titalls millioner inn i kommunebudsjettet, gjør alltid godt. Men politikerne er ikke privatpersoner. De er våre ombudsmenn og kvinner. Hvis det er umulig for politikerne å tone flagg i spagaten mellom fristende millioner og en ødelagt bygd, får vi sanke underskrifter i et folkeinitiativ og kreve folkeavstemning.

170 borehull. En halv milliard er allerede brukt.